Google ændrer sin søgealgoritme

google-seo

21. april, ændrer Google i sin søgealgoritme. Ændringen betyder at mobilvenlige websites vil blive prioriteret før andre ved søgninger, og de responsive sites, vil her få den største vægtning. Det sker som et led i en strategi, om dels at give brugerne kvalitetsresultater i Deres søgninger, både hvad angår indholdet i søgningen, samt den oplevelse brugeren står med da størstedelen af alle søgninger i dag sker mobilt.

Ændringen gælder søgninger som sker via en mobil enhed. Mobilvenlighed, bliver derfor fremover et vigtigt parameter i kampen om brugerne.

Google meldte tidligere ud, at inden udgangen af 2014, ville over halvdelen af trafikken på nettet blive skabt fra en mobil enhed. Det har holdt stik rigtig mange steder, og særligt for nyhedsmedier som eksempelvis www.folketidende.dk m.fl.

I februar 2015, kom 50,24% af alt trafik på folketidende.dk via en mobil enhed.

Favoriseringen af responsive websites, bygger b.la. på at et responsivt website kun har en kodebase. Sitet tilpasser sig den enhed brugeren kommer fra, hvorfor det vil betyde, at et responsive website fremover vil have en stor betydning, for din placering i Googles søgeresultater.

Er dit website mobilvenligt?
Test selv, og se om Google tolker dit site, som værende mobilvenligt: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

mobilefriendly

Internet, Mobile