Og 1. runde går til Facebook

Hvilken betydning får Facebooks nyeste strategiske udspil ”Instant articles” for nyhedsmedierne.

Facebook lancerede den 13. maj Instant articles i USA og flere store medier, New York Times, BBC, The Guardian m.fl. er alle gået med for at teste konceptet. Facebook rammer mediebranchen lige der hvor det gør allermest ondt.

Hastighedsudfordringer
Bevæggrundene bag lanceringen, er ifølge Facebook selv, at det vil sikre at brugerne får leveret indholdet langt hurtigere end det er tilfældet i dag, hvor de sender brugeren over på mediehusenes egne hjemmesider. Brugerne vil opleve indholdet blive leveret op til 10 gange hurtigere end hvad der i dag sker på de fleste danske og udenlandske mediesites.

Det er en velkendt udfordring, at ambitionen om at levere på alle platforme, særligt de mobile, har omkostninger på hastigheden. Responsive websites, som er rene responsive løsninger og ikke eksempelvis hybride responsive løsninger, oplever konstant udfordringerne grundet de mange kald af elementer der skal leveres på. I et presset marked med stor konkurrence handler det også om at finde balancen mellem at levere indholdet på de mobile platforme, og fortsat bevare annoncekronerne nogenlunde intakt. Brugerne forventer til stadighed en hurtigere leverance.

Instant articles setup bygger på at holde brugerne i Facebooks univers, og derved med brug af de mange data om brugerne, målrette markedsføringen langt mere end det der sker i dag. Facebook kan så tilbyde et dedikeret univers (mediehusets eget) på Facebook, som vi kender det i dag fra Facebook pages og lign. Facebook kan tilbyde at stå for salget af annonceplaceringerne, mod et cut af salget på 30% eller mediehuset kan vælge selv at sælge, mod at beholde hele indtægten.

Genial strategi
Mark Zuckerberg har selv været ude at sige at ambitionerne læner sig op ad at skabe et parallelt internet univers for brugerne. Ved udgangen af 2014 var der hele 1.4 milliarder brugere. Facebook er gået hen og blevet den primære informationskilde for brugerne. Her får de via Deres newsfeed informationer om vennerne, de aktuelle nyheder, deltager i grupper om alt fra chilier og til råd om hækling mv.

#lollandfalsterlovestorm

Mange arrangementer har Deres udspring fra grupper på Facebook, og det sociale medie kan i den grad anvendes til at mobilisere en større gruppe af mennesker omkring en fælles sag. Det så vi senest da TV2 lavede udsendelsen ”På røven i Nakskov” hvor der på få døgn blev mobiliseret en Lovestorm #lollandfalsterlovestorm via Facebook med mere end 20.000 brugere, og det på kun 2 døgn. De fleste mediehuse ville slikke sig om munden med de vækstrater. Vi ser det også udspille sig lige nu under den aktuelle valgkamp, hvor Facebook spiller en stor rolle i at få informationen ud til brugerne.

Så strategien med ”Instant articles” er klar fra Facebook; De holder fast i brugerne og leverer på alle de parametre som i dag er udfordringer for mediehusene. De presser mediehusene til at flytte Deres aktiviteter ind på Deres platform, ligesom de har gjort i en årrække med mindre og mellemstore virksomheder med succes.

Tidspunktet er også altafgørende, da de rammer lige ind midt i et disrupted marked, hvor alle forsøger at finde sit ståsted, og mediehusene kæmper med at lancere en digital forretningsmodel som skal være arvtager for printdynastiet. Kun få har i dag succes med den digitale transformation af nyheder, og de få såsom Huffington Post, må i den grad også føle det seneste tiltag som et angreb på Deres nuværende forretningsmodel. Facebook udnytter den store mængde af data de har indsamlet gennem årene, og som mediehusene stadig kæmper for at få Deres andel i.

Opråb til den danske mediebranche
Brugerne er omdrejningspunktet i hele vores digitale tilgang til markedet. Vi kan ikke komme uden om en spiller som Facebook, og derfor har et samarbejde også være helt essentiel. Men skal vi acceptere at Facebook nu erobrer endnu mere af vores marked? Skal vi acceptere at de holder fast i brugerne, og at de sætter dagsordenen? Skal vi acceptere at de laver et Apple lignende tiltag, hvor vi alle skal være en del af Deres ”store/butik”? og så ellers betale et cut for brug af den vigtige data vores forretning er så afhængig af.

Mit råd er at vi i mediebranchen bør investere mere i brugerne. Vi skal levere på brugernes præmisser. Bedre ROI fås ikke. Vi skal løse hastighedsudfordringerne, og vi skal kigge mere på hvad brugerne mener er godt indhold, og ikke altid prioriterer ud fra hvad vi mener er godt indhold. Inddrag brugerne langt mere. Indholdet er konge og brugerinvolvering er strategien til vækst.fb-nyheder

 

MBO blog, Internet, Diverse blogindlæg, Mobile, Social media