Disrupted marked – konkurrencen er blevet global

Den digitale tidsalder betyder, at aldrig før har konkurrencen været så intens. Aldrig før har konkurrencen været så diffencieret. Flere nye aktører indtager markedet i en hastighed som ikke tidligere er set. En konkurrent kan i dag, potentielt set være en virksomhed som endnu ikke har set dagens lys. Time to market er i dag, kva de nye teknologier, faldet markant.

Har du den rigtige idé, og går viralt via de rigtige kanaler, er markedspenetrationen stor. Tænkt stort fra starten, så du ikke indsnævre dit potentiale. Tænk globalt!!! Udviklingen går stærkt, og hvor der længe har været talt om Big Data, som vejen til succes, så handler det i dag mere om “the right data”.

Data er bestemt lig med magt, men det er den rigtige data, og anvendelsen heraf, som vil afgøre om din idé bliver til en succes.

Markedet består i dag af flere nye spillere, der som noget nyt opererer som agregatorer for varen. De har alle ramt markedet og været med til at skabe den disruption som vi ser i dag.

Uber = verdens største taxaselskab. De ejer ingen biler!
Airbnb = verdens største udbyder af værelser. De ejer ingen hoteller!
Spotify = verdens største udbyder af musik. De producerer ikke selv musik!
Facebook = verdens største leverandør af indhold. De laver ikke selv indhold!

Undgå at blive den næste Blockbuster!
Det betyder at vi i dag er nød til at gentænke vores forretning, og gøre op med vores strategier. Det handler om det rigtige mindset. Der er set utallige eksempler på store spillere som blot lod stå til, og glemte at genopfinde sig selv i et hastigt udviklende marked. Netflix, HBO og andre streamingtjenester kom og ændrede et marked hvor Blockbuster sad massivt på tronen. Blockbuster blev overhalet af udviklingen. En udvikling som fortsat tager fart, og hvor nye distributionskanaler dukker op.

Så kom i gang med at gentænke din forretning. Hvor er din plads i et disrupted marked?

Uber yourself before you get Kodaked
En sætning som siger det hele, og som blev præsenteret af Camilla Rygaard-Hjalste, Director External Innovation at Deloitte, ved Digital Copenhagen 2015 i Bella Centret.

disrupted

Internet, Mobile, Social media, Disruption, Big data