Erhverv ind i uddannelserne – Gæsteunderviser ved EASJ


Big data, Disruption, Internet, Mobile, Mobile Apps, Social media, Usability / torsdag, maj 12th, 2016

Som led i projekt Erhverv ind i uddannelserne, fungerer jeg i disse dage som gæsteunderviser og vejleder på Erhvervs Akademi Sjælland, i daglig tale EASJ.

Det er super spændende og lærerigt, og jeg har derfor fornøjelsen af, at undervise på Multimediedesigneruddannelsen, MMD.

Kort fortalt, er projektet et samarbejde mellem EASJ, og Region Sjælland, og handler om at få erhvervslivet inddraget mere i undervisningen, samt styrke det fremtidige samarbejde med uddannelsesinstitutionerne. Læs mere her http://www.easj.dk/cfeu-kommunikation-og-formidling-erhverv-ind-i-uddannelsen/ 

mbo-easj
Instagram case – digital tilstedeværelse

Temaet for projektet er “Usability på tværs af digitale medier”, så emnerne er mange og det giver god mulighed for at komme godt rundt i de digitale discipliner. Vi taler content på folketidende.dk, SoMe, Big data, Mobile og disruption, samt strategier og den teknik der ligger bag.

Jeg kan tydelig mærke entusiasmen boble i de studerende, som går til opgaven med stor flid og energi samt en herlig spørgelyst til de konkrete emner. De kommer alle med vidt forskellig baggrund, og med hver Deres særlige interesseområder.

I min vejledning af grupperne, kan jeg høre at mange af de samme tanker går igen, hvilket jo er naturligt, men alligevel formår de enkelte at skille sig ud med helt særlige idéer. En idé kan som bekendt angribes og anskues fra flere vinkler, og her forsøger jeg så at guide dem i den rigtige retning, og få dem til at forholde sig til de udfordringer der kan være, og hvilke ting der er vigtige at overveje ved valg af specifikke teknologier.

Alle er dog enige om at fokus skal være på brugerne, hvorfor god usability er den altoverskyggende tilgang i alle produktionerne.

Særligt interessant var det at høre Deres bud på mediebranchens helt store udfordring, den digitale transformation. De studerende repræsenterer præcis den målgruppe, vi i branchen så desperat kæmper for at få til at bruge vores nyhedsmedier.

De studerende er meget klare i mælet, så banen er tydeligt kridtet op, og kampen kommer til at udspille sig på de sociale medier.

  • Hvordan fastholder vi vores loyale brugere og engagerer dem mere i vores produkter?
  • Hvordan og hvor, får vi fat i de nye og unge brugere?
  • Hvilken unik værdi kan vi tilbyde, i et marked fyldt med nyheder, i alskens former, leveret på tværs af adskillige platforme?
  • Hvordan håndterer vi den disruption der sker i øjeblikket? Kan vi selv gå ud og disrupte markedet?

Jeg er hvert fald meget spændt, på at se de færdige projekter fra de mange dygtige studerende. Måske den nye generation af Multimediedesignere kan levere svaret?