Folketinget har netop behandlet kulturministerens lovforslag, om ændring af ophavsretsloven, herunder den nye Publishers´right i EU.
Der er tale om en meget kompleks størrelse, og som mediehus i Danmark, må og skal vi forholde os til hvordan denne lov får indvirkning på vores indhold.
Helt konkret omhandler det deling af indhold, og fokus er her rettet mod de store tech-giganter såsom Google og Facebook. Definitionen ligger så i, hvorledes man deler indholdet. Som mediehus lever vi af at producere indhold. Al vores forretning tager udgangspunkt i vores indhold. Det koster mange ressourcer at levere journalistisk indhold af høj kvalitet, så derfor skal vi også tilsikre os at det får en værdi, for både os og vores læsere.
Google og Facebook skal fremadrettet sikre sig et legitimt samtykke, hvis de vil bringe uddrag af mediernes indhold. Definitionen af “uddrag” er desværre ikke nærmere fastsat. Det er fortsat legitimt at linke eller anvende enkelte ord, eller et kort uddrag i forbindelse med deling af indholdet.
Den rette balance
Det handler mest for os om at finde den rette balance, fremfor at stå fast på at de store tech-giganter ikke må bruge vores indhold. Vi lever jo også af annoncer, og den trafik som der unægtelig skabes til vores indhold via Deres platforme.
Så det handler i sidste ende om formen. Hvordan pakketeres denne deling af indhold. Skaber den værdi for vores læsere, og animere den brugeren til at klikke sig videre over på vores site, så er der tale om en win/win for begge parter. Hvis Google og Facebook derimod i delingen serverer indholdet på en sådan måde, at brugeren føler de får nok via uddraget, og de dermed forbliver i Deres univers, så opstår problemstillingen. Det er præcis i disse tilfælde, at ophavsretsloven/Publishers’ right kommer på banen. I en sådan situation drages der uretmæssigt fordel af mediernes indhold, til at skabe debat og lade brugeren forblive på tech-giganternes banehalvdel.
Det havde bestemt været rart med en mere klar definition af hvornår der er tale om et uddrag, fremfor et kort uddrag, men med den udvikling der i dag sker på de digitale medier, vil det ganske enkelt ikke give mening.
I sidste ende, vil det være op til en konkret vurdering af den enkelte sag, hvor der bliver delt indhold som er på grænsen. Men rigtig fint at der arbejdes med loven, og at man forsøger at skabe rammerne for en god forståelse mellem medierne, Google og Facebook mfl.
Vi har som medie også et ansvar for at sikre tilgængeligheden af vores indhold, og gøre det enkelt og nemt for brugerne at få adgang til det. Det vil også være med til at skabe gode debatter, som tager udgangspunkt i at alle har samme udgangspunkt.
Tilgængelighed er i øvrigt et helt andet emne, som Jan Birkemose b.la. tidligere har skrevet mere om på Medietrends.dk og som jeg har kommenteret lidt på via Twitter…